Drie Europese kanshebbers voor Amerikaanse award
, door Adri van EschDrie Europese attracties maken kans op een Brass Ring Award, de hoogste onderscheiding voor marketing in de attractiebranche. Onder de kanshebbers zijn het Dolfinarium in Harderwijk en Bellewaerde Park in het Belgische Ieper.
De Brass Ring Awards worden jaarlijks uitgereikt door de International Association of Amusement Parks and Attractions (IAAPA). Wat de Oscar is voor de filmindustrie, is de Brass Ring Award voor de marketinginspanningen in de attractie-industrie. De onderscheiding beloont marketingcampagnes die uitblinken in creativiteit en effectiviteit. De IAAPA maakte onlangs de kanshebbers voor de awards bekend. In de zestien categorieën zijn telkens drie finalisten aangewezen.
Feestelijke uitreiking
Het merendeel van de kandidaten die wellicht met een Brass Ring naar huis gaan zijn Amerikanen. Slechts drie Europese dagattracties maken op 20 november kans om bij de feestelijke uitreiking van de onderscheidingen in Orlando met een beeldje naar huis te gaan. In de categorie Beste Digitale Marketingcampagne is het Zweedse Liseberg één van de drie genomineerden. Bij de categorie Best Public Relations voor dierentuinen en aquaria staat Dolfinarium Harderwijk bij de beste drie. De attractie is genomineerd voor zijn pr-aanpak bij de verbouwing van het DolfijndoMijn – beter bekend als de koepel – en de première van dolfijnenvoorstelling Aqua Bella.
Duurzaam
“De grootschalige vernieuwing van de koepel hebben we volledig duurzaam uitgevoerd”, vertelt Dolfinarium-woordvoerder Sietze Hess. “De première van Aqua Bella stond in het teken van duurzaamheid en dat is ook meteen de boodschap van deze voorstelling: een prachtige, schone wereld. In het kader daarvan verzamelden we flesjes water van de vijf oceanen die de wereld rijk is. Samen met het water uit onze eigen Noordzee was dit het ‘doopwater’ waarmee we het nieuwe leefgebied doopten en de voorstelling in première lieten gaan.”
Miniserie
Dolfinarium Harderwijk maakte ook de tiendelige miniserie ‘Op weg naar Aqua Bella’ om de fans wekelijks te informeren over de grote verbouwing van het DolfijndoMijn. De pers werd tijdens de verbouwing uitgenodigd voor het onthullen van de bouwplannen en de dolfijnenvoorstelling. “We hielden in december 2012 een perspresentatie op de bodem van het – toen lege – showbassin. Ook het bekendmaken van de cast in maart 2013 deden we in stijl: niet de mensen, maar de echte hoofdrolspelers werden voorgesteld, namelijk de dolfijnen.” Het Dolfinarium moet het bij de Brass Ring Awards opnemen tegen Cleveland Metroparks Zoo en de San Diego Zoo.
Huracan
In de categorie attractieparken met tussen 250.000 en een miljoen bezoekers maakt Bellewaerde Park een goede kans op de onderscheiding. Het Vlaamse park is genomineerd in de categorie Best PR Program met de volledige public relations-campagne in de aanloop naar de opening van familieachtbaan Huracan. “De persconferentie in Zeebrugge ter aankondiging van de nieuwe attractie, de naamsbekendmaking, het werfbezoek en de officiële opening waren de hoogtepunten in deze campagne”, vertelt woordvoerder Kristof Louagie. De andere genomineerden in deze categorie zijn Luna Park – een pretparkengroep in de Verenigde Staten – en het Amerikaanse pretpark Six Flags Great Escape.
Europese parken
Jaarlijks worden er in vele categorieën Brass Ring Awards uitgereikt. Vaak gaan die naar Amerikaanse parken, maar ook Europese attracties hebben deze onderscheidingen in de wacht weten te slepen. Zo won de Efteling vorig jaar een award in de categorie Food & Beverage voor pannenkoekenrestaurant Polles Keuken en kreeg Disneyland Paris de onderscheiding in de categorie Live Entertainment voor de fonteinen- en lichtshow Disney Dreams. Europa-Park sleepte vorig jaar de Brass Ring Award in de wacht in de categorie Human Resources. Het Duitse park werd beloond voor zijn trainingsprogramma van medewerkers.
Bestel hier eenvoudig tickets met korting voor Bellewaerde