Efteling krijgt achtbaan met verticale vrije val
, door Adri van EschDe Efteling krijgt in 2015 een zogenaamde dive coaster, een steile achtbaan die een verticale vluchtduik van tientallen meters maakt alvorens aan het traject te beginnen.
De Efteling heeft gisteren aan zijn medewerkers de nieuwe plannen voor de komende jaren bekendgemaakt. Het park in Kaatsheuvel gaat 36 miljoen euro investeren in een nieuwe achtbaan en een uitbreiding van vakantiepark Bosrijk met 400 bedden. Volgens Fons Jurgens, de nieuwe directeur van het attractiepark, is het doel om binnen 5 jaar de magische grens van 5 miljoen bezoekers te halen.
Hoogste achtbaan van de Efteling
De ruim 37 meter hoge dive coaster die de Efteling gaat bouwen gaat 18 miljoen euro kosten. De nieuwe aanwinst wordt de hoogste achtbaan in het pretpark; 8 meter hoger dan de Python. De eerste vrije val van een dive coaster is nagenoeg verticaal, met een hellingsgraad van (bijna) 90 graden. Voordat het voertuig aan zijn duikvlucht begint, staat het een paar seconden stil bovenaan de heuvel. De passagiers kijken de diepte in en kunnen goed zien welke uitdaging ze aangaan. Het traject van een dergelijk type achtbaan is vaak vrij kort. Onderweg passeert de trein meestal 1 of meer loopings. Op het Europese vasteland is nog slechts 1 dive coaster te vinden: Krake in het Noord-Duitse Heide-Park. Het Britse Alton Towers heeft ook een duikachtbaan: Oblivion.
Ook dive coaster in Italië?
Op dit moment staan er wereldwijd 8 dive coasters, die allemaal gebouwd zijn door achtbaanbouwer Bolliger & Mabillard. Dit bedrijf wordt vaak gezien als de beste rollercoaster-fabrikant ter wereld. Er staan nog geen banen van Bolliger & Mabillard in Nederland en België. Het Italiaanse park Gardaland zou voor 2015 ook plannen hebben voor een dive coaster, maar het pretpark aan het Gardameer heeft dat nog niet bevestigd.
Efteling wil tot de Europese top blijven horen
“Een gestage groei van onze bezoekersaantallen is nodig om ook in de toekomst zelfstandig tot de top te blijven behoren", stelt Efteling-directeur Fons Jurgens. “Daarom blijven we gedoseerd investeren in ons park. Het verhogen van de kwaliteit van de bestaande attracties, shows, merchandise en horeca blijft een belangrijk speerpunt. De nieuwe dive coaster die we in de zomer van 2015 openen biedt een extra uitdaging aan tieners. Hiermee vergroten we ons attractieaanbod verder.”