Eric Daman begint steeds opnieuw met kneden
, door Adri van EschIn zijn studio halverwege Antwerpen en Mechelen ontwierp Eric Daman nagenoeg alle attracties voor Phantasialand in Brühl en voor Kongeparken in het Noorse Stavanger. Of het nu Black Mamba of Barnas Brannstasjon is, de Vlaming geeft elke attractie een gezicht.
Het door Eric Daman ontworpen Barnas Brannstasjon in het Noorse Kongeparken kreeg in 2011 een prestigieuze THEA Award, de Oscar van de entertainmentindustrie. De jury oordeelde dat het vakmanschap waarmee de brandweerkazerne voor kinderen was gemaakt van wereldniveau was. "Ik heb getracht de attractie de échte beleving van een brandweerman mee te geven", vertelt Daman. "Kinderen krijgen eerst uitleg over het gevaar van vuur. Daarna worden ze opgeroepen voor een brand."
Diep gaan voor de beleving
In de brandweerkazerne van Kongeparken glijden de kinderen langs een buis naar beneden. Ze trekken een speciale jas aan, openen de poort en rijden in een rode brandweerauto naar buiten. De jonge spuitgasten komen bij huizen die in brand staan, rollen de slangen uit en blussen het vuur. Als beloning krijgen ze een oorkonde. "Bij Kongeparken zijn we heel diep gegaan om de beleving voor kinderen tastbaar te maken", zegt Daman. "Dat zijn voor een ontwerper plezante opdrachten."
Gelijklopende cultuur en beeldtaal
"Ik zal niet iets tekenen dat ik zelf niet mooi vind", stelt Eric Daman. "Mijn hart moet er in zitten. Ontwerpen maken voor China? Mmm, liever niet. Ik ken geen Chinezen, weet niet hoe ze denken. Dan zou ik Europees ontwerpen in de hoop dat ze het mooi vinden. Kijk, een Noor kan ik nog vatten. Een Duitser ook. Daar heb ik wat jaren over gedaan, maar ik voel hen nu wel aan. Duitsers, Noren, Vlamingen, Nederlanders, ze hebben een gelijklopende cultuur, beeldtaal en achtergrond. Bij een Viking denken ze allemaal aan een robuuste strijder met een helm met hoorntjes op zijn hoofd. Ik verkeer in de gelukkige omstandigheid dat ik mijn leven kan vullen met de dingen ontwerpen die ik mooi vind. En op mijn eigen tempo; ik steek er de tijd in die ik denk dat nodig is."
Plannen driedimensionaal zien
Eric Daman heeft een heel goed vermogen om plannen driedimensionaal te zien. "Dat zegt men toch van mij", lacht hij. "In een overleg met architecten, als we per verdieping de plannen doornemen, zie ik waar een paal verkeerd staat. Bij het masterplan voor de themagebieden Kaiserplatz en Fantasy in Phantasialand stelde ik voor het complete gebied op één niveau te trekken. Ik moest de anderen er echt van overtuigen dat Berlijn op dezelfde hoogte ligt als het gebied waar de verkoelende inktvis Octowuzy zich bevindt. Ik voel dat; ik kan mezelf plannen fotografisch en in 3D voorstellen."
Aan masterplannen wordt constant gekneed
Het masterplan Kaiserplatz en Fantasy was één van de vele die voor Phantasialand is gemaakt. "Een masterplan is nooit rigide", vertelt Daman. "Neem het allereerste masterplan dat ik voor Phantasialand maakte, dat van Wuze Town. Behalve Wuze Town zelf is daar verder niets van gerealiseerd. Aan masterplannen wordt constant gekneed; nieuwe inzichten en technieken worden toegevoegd en verwerkt. Dat is voor mij ook het plezante aan masterplannen: ik kan steeds weer opnieuw beginnen met kneden."
Footprint als een afgeknepen voetje
In Phantasialand wordt telkens een stukje van het park aangepakt. Daar wordt een masterplan voor gemaakt en er worden nieuwe attracties, winkels en eetgelegenheden gebouwd. "Doordat Phantasialand zo ingeklemd ligt tussen bebouwing en natuur is de footprint van het park als een afgeknepen voetje. Dat is ook meteen de sterkte van het park. Ooit is die footprint af. Dan kun je nog wel updaten, maar wat betreft het masterplan zijn we er dan. Dat moment komt."
Chiapas was passen en meten
Tot de tijd dat het masterplan rond is, hebben de planners bij Phantasialand nog genoeg uitdagingen, alleen al door de compactheid van het park. "Neem Chiapas", geeft Eric een voorbeeld. "De run out van de wildwaterbaan was een stevige hoofdbreker. Je moet maar eens proberen om in Phantasialand een lang recht stuk te vinden. We hebben echt moeten passen en meten."
Met minder tierelantijnen ontwerpen
Eric Daman zegt zelf een belangrijke maatstaf te zijn voor zijn ontwerpen. "Ik bedenk altijd hoe ík het graag zou willen als ik een bezoeker zou zijn. Waar zou ik als gast bijvoorbeeld een gezellig terrasje onder de bomen willen? Waar wil ik bankjes of toiletten? Ik kan tekeningen maken met de meest onmogelijke perspectieven; die maken elke parkdirecteur enthousiast. Maar tegenwoordig hoeft dat niet meer. Mijn ontwerptekeningen zijn meer down to earth en met minder tierelantijnen. Ik stop zodra de projectverantwoordelijke er iets mee kan. Terwijl er vervolgens gebouwd wordt, ga ik weer verder met ontwerpen. Als ik dan een onderdeel zie waarvan ik vrees dat het niet goed gaat komen, maak ik er een foto van en daar teken ik op. En natuurlijk zijn er ook achteraf nog onderdelen die opnieuw bekeken worden. Omdat het te leeg is of omdat het in de praktijk anders uitpakt dan vooraf bedacht. Zo is ieder themagebied altijd in beweging."
Op de lange termijn denken
Eric Daman: "Een voordeel van Phantasialand is dat ze op de lange termijn denken. Hoe ziet ons park er over 10 jaar uit? Hoe kunnen we gasten de beste beleving bieden? Schetsen voor 3, 4 of 5 jaar vooruit maken is voor mij geen uitzondering. Ik krijg ook constant de vraag om schetsjes te maken om iets uit te proberen. Om te kijken: is dit iets? Dat hoeft niet eens gerealiseerd te worden. En soms gebeurt dat wel: bij Matamba bijvoorbeeld. Ik maakte zomaar wat schetsjes voor een Afrikaans hotel… en nu staat het er!"
Altijd alles anders
"Het leuke aan Phantasialand is dat altijd alles weer anders is", besluit Eric Daman. "Toen bekend werd dat Chiapas gebouwd zou worden rond een Maya-tempel dacht iedereen dat de doodskoppen van de trappen zouden rollen. Ik ga dan precies de andere kant op en maak de wildwaterbaan juist helemaal niet creepy. Lekker positief tegendraads. Wat ook zo fijn is: ik kan voor Phantasialand heerlijk breed werken. Masterplanning, attracties en themagebieden tekenen, showdecors en merchandise ontwerpen, karakters bedenken, ik heb nog nooit 2 weken hetzelfde gedaan!"
Lees ook deel 1 van het interview met Eric Daman
Bestel hier snel en eenvoudig tickets met korting voor Phantasialand